Yeni Batı Mah. Palandöken Cad. No: 92 Yenimahalle/ANKARA
ÖZET
1929 yılında başlayan, kısa sürede dünyaya yayılan Dünya Ekonomik krizi, özellikle sanayileşmiş ülkelerde yıkıcı etkiler yaratmış, en çok bu ülkeleri vurmuştur. İşsizler, evsizler, sefiller ordusu yaratmıştır. Tarım üretimi azalmış, ticaret hacmi küçülmüştür. Ardından II. Dünya Savaşı başlamış, savaşın ağır sonuçları yine tüm dünya ülkelerini derinden etkilemiştir. Bazı gelişmiş ve az gelişmiş ülkeler ticaret hacminin canlandırılması ve geliştirilmesi için Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması (GATT) imzalamış, mal ithal ve ihracında önemli gelir elde etmiş, ekonomik kalkınmayı sağlamışlar. Daha sonra ülkeler hizmet sektöründen de gelir elde etmek amacıyla Hizmet Ticareti Genel Anlaşması (GATS) imzalamışlar. Uluslararası ticarete konu malların sınıflandırılmasında birliği sağlamak amacıyla hazırlanan Armonize Sistem Nomanklatürüne benzer, hizmet ticareti için de Hizmetler Sektörel Sınıflandırma Listesi hazırlanmış, taraf ülkelere sunulmuştur. Sınıflandırma Listesindeki hizmetleri sunan, uzmanlaşan ve rekabet eden ülkeler, mal ticaretinde olduğu gibi, teknolojik gelişmelerin de etkisiyle büyük gelişme göstermiş, hizmet ticaretinde de önemli gelir sağlamışlardır. Ülkemizin de avantajlı olduğu hizmet sektörlerinde uzmanlaşması, ihracatını ve dolayısıyla milli gelirimizi arttırması gerekir.
Anahtar kelimeler: Hizmet, mal ticareti, ithalat, sınıflandırma, hizmet ihracatı, GATT, GATS, destek, milli gelir.
GİRİŞ
Kamu yararı için devlet tarafından üstlenilen ve daha sonra dev bir pazar haline gelen kamu hizmeti, devlet elinden çıkarılıp, trilyonlarca doların el değiştirdiği, içerisinde özel sektörün rol alabileceği bir tüketim pazarına dönüştürülmüştür. 1947’de imzalanan ve 143 üyesi bulunan Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması(GATT)’nın yerini, Dünya Ticaret Örgütü almıştır. Aynı yıl hizmet ticaretini uluslararası ticarete açan Hizmet Ticareti Genel Anlaşması(GATS) imzalanmıştır. GATT ile uluslararası mal ticaretinin, GATS ile hizmet ticaretinin, hukuksal çerçevesi oluşturulmuştur.
Önce malın daha sonra da hizmetlerin uluslararası ticarete açılması nedeniyle, özellikle gelişmiş ülkeler ekonomik durumlarına ve karşılaştırmalı üstünlük teorisine göre piyasa yapılarına uygun hizmet sektörlerine önem vermiş, yatırım yapmış, desteklemiş, koruyucu önlemler almış ve dünya ticaretindeki paylarını sürekli artırmışlardır.
Gelişmiş ülkeler finansal, fikri mülkiyet hakları, telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi, seyahat, ulaştırma, eğitim, sağlık gibi hizmetlere ağırlık verirken, gelişmekte olan ülkeler inşaat, taşımacılık ve bakım onarım hizmetlerine ağırlık vermişlerdir. 2021 yılı esas alındığında ülkemiz deniz, hava ve diğer taşımacılık hizmetinde önemli gelir elde etmiştir.
Ticari hizmetleri ihraç eden ihracatçılara destek sağlamak için 18.02.2021 tarihinde müstakil bir Hizmet İhracatçıları Birliği kurulmuş, 20.04.2022 tarihli 31815 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 5448 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı ile de Hizmet İhracatının Desteklenmesi̇ amaçlanmıştır.
Bu yazımızda, GATS’e göre hizmet, hizmetin sınıflandırılması, kamu tarafından yapılan hizmetlerin özel sektörlere devredilmesi, uluslararası ticarete açılması, destekleri, hizmet ihracatı yöntemleri, ülkelerin hizmet ticaretindeki uzmanlaşma oranları konuları ele alınacaktır.
ULUSLARARASI HİZMET TİCARETİ ve DESTEKLERİ
1) Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması – (GATT)
II. Dünya Savaşından sonra, ekonomik toparlanma ve kalkınmanın sağlanması için, dünya mal üretiminin ve mübadelesinin genişletilmesi, gümrük tarifelerini azar azar, kotaları ise derhal kaldırarak dünya ticaretinin serbestleştirilmesi, Ticarette En Çok Kayrılan Ülke ayrımcı muamelesinin ortadan kaldırılması, karşılıklı yarar sağlayan düzenlemelerin yapılması, yerli firmaların uluslararası ticaretten zarar görmesi halinde koruyucu önlemlerin alınmasına izin verilmesi konularında, 23 ülke temsilcileri tarafından 30.10.1947 tarihinde İsviçre’nin Cenevre kentinde, GATT imzalanmış, 1 Ocak 1948’de yasalaşmıştır.
İmzalandığı tarihten 01.01.1995 tarihine kadar GATT üyesi gelişmiş ülkeler, ekonomik kalkınmayı sağlamış, milli gelirlerini artırmış, dünya ticaretinin %90’nını elde etmişlerdir.
2) Hizmet Ticareti Genel Anlaşması – (GATS)
GATS, mal ticaretindeki muadili GATT’dan ilham alınmış, uluslararası hizmet ticareti kuralları sistemi oluşturarak, taraf ülkelere adil muameleyi sağlamak (ayrımcılık yapmama ilkesi), bağlayıcı kurallarıyla ekonomik faaliyeti teşvik etmek, liberalizasyon yoluyla ticareti ve milli geliri artırmak amacıyla, 1986-1994 yıllarında yapılan Uruguay Görüşme Turunda GATT’a dahil edilmiş, 15.04.1994 tarihinde imzalanmıştır. 01.01.1995 tarihinde resmi olarak faaliyete geçen Dünya Ticaret Örgütü bünyesine aktarılmıştır. GATS sonucu Dünya Ticaret Örgütü içinde “Hizmet Ticareti Konseyi” adı ile bir birim kurulmuştur. Bu birim hizmet ticaretine ilişkin düzenlemeleri gerçekleştirmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti de 1994 yılında GATS’ı Dünya Ticaret Örgütü kurucu üyesi olarak imzalamış ve anlaşma TBMM’de 25.02.1995 tarihinde onaylanmıştır. Dünya Ticaret Örgütü üyeleri aynı zamanda GATS’a taraftır.
Hizmetler sektörü dünyada, malların üretiminde emek faktörü olarak çok önemli girdi teşkil etmesi nedeniyle, istihdamın ve üretimin üçte ikisinden fazlasını oluşturmakta, toplam ticaretin yüzde 25’inden fazlasını temsil etmektedir. Bu nedenle yıllar öncesinden hizmet ticareti için de girişimde bulunan GATT ve GATS’ı imzalayan Avrupa Birliği ülkeleri, Amerika, Avustralya, Birleşik Krallık, Kanada, Çin ve Yeni Zelanda ticaret hacimlerini ve milli gelirlerini artırmış, ekonomileri güçlenmiş, bu nedenle Dünya’da siyaseten de güçlü olmuşlardır.
Dünya Ticaret Örgütü Sekretaryası bu anlaşma için “GATS, sadece sınır ötesi ticaret ve yatırımları kapsamakla kalmayıp, bir hizmetin yerine getirilmesiyle bağlantılı olarak akla gelebilecek tüm sektörleri (hizmet ve mal üretim sektörleri) kapsayan bir “hizmet yatırımları ve hizmet ticareti anlaşmasıdır” demektedir. GATS, uluslararası hizmet ticaretine ilişkin temel kavram, kural ve ilkeleri ortaya koyan çok taraflı bir anlaşmadır.
Hizmetler Anlaşması, üç ilke üzerine yapılmıştır.
Bunlardan birincisi “Temel Kurallar”, bütün üyelerin uyması gereken temel yükümlülükleri kapsar. Bu yükümlülükler, ayırım yapmama, milli muamele ve hizmetler piyasasına girişlerin giderek serbestleştirilmesi gibi temel ilke ve prensiplerdir. Bu ilke ulusal ve yabancı firmalar arasında ayrım yapmama koşulunu getirmektedir. Bu koşula göre, ulusal firmalara tanınan imkanlar, destekler, uluslararası şirketlere de tanınacak, varsa engeller kaldırılacaktır. Her şirket, GATS önünde eşit olacaktır.
İkincisi, “Pazara Giriş Taahhütleri Listesi”dir. Bu listeler, ülkelerin, devam eden serbestleşme sürecinde, kendi hizmetler sektöründe var olan ve başka ülke kaynaklı hizmetlerin ülkelerine girmesine mani olan engellerin ne kadarını indirebileceklerinin veya ortadan kaldırabileceklerinin, taahhüdü ile ilgilidir. Böylece yabancı şirketlere şube açma, ortaklık tesis etme, mülkiyet edinme, gibi olanaklar sağlanmış olacaktır.
Üçüncüsü ise, “Ekler”dir. Ekler, en çok kayrılan ülke kuralından istisnalar, muayyen bazı hizmetler (örneğin: haberleşme, mali hizmetler, hava ulaşım hizmetleri) ve kişilerin (Anlaşmada söz konusu edilen hizmet üretimlerini yapan gerçek kişilerin) dolaşımı ile ilgili disiplinleri kapsamaktadır. Anlaşma bir üye ülkenin, gerçek kişilerin sınırlarına girişini veya sınırları içinde geçici olarak kalmalarını, sınırlarının bütünlüğünü korumak ve gerçek kişilerin sınırlarından düzenli olarak transit hareketlerini sağlamak için olanlar da dahil, düzenlemek üzere uygulayacağı tedbirleri engellemeyecektir. Hizmet sunan kişiler, serbest olarak dolaşımda bulunacaktır.
Bu ilkeler ilerde görüleceği üzere, hizmet ticaretinin, ihracatının yapılma şekillerinin hukuki çerçevesini belirlemektedir.
3) Hizmetler Sektörü Sınıflandırma Listesi
GATS’ın eki sektörler listesine bakıldığında, “hizmet” sayılan faaliyet dalları ve alt sektörleri görülmektedir. Dünya Gümrük Örgütü tarafından hazırlanan uluslararası ticarete konu malların, tek tip sınıflandırılması için kullanılan 21 Bölüm, 97 Fasıldan oluşan Armonize Sistem Nomanklatüründe olduğu gibi, uluslararası ticarete konu olan hizmet sektörleri listesi de, Birleşmiş Milletler tarafından belirlenen sektörel sınıflandırma kitabı esas alınarak, Dünya Ticaret Örgütü Sekretaryası tarafından MTN.GNS/W/120 sayılı bir belge ile üye ülkelerin bilgilerine sunulmuştur. Söz konusu belgede “Hizmetler Kesimi” 12 sektör ve 155 alt sektöre ayrılmıştır. 12 sektör olarak belirlenen Hizmetler Kesimi, GATS’a taraf olmamız nedeniyle, 5448 sayılı Cumhurbaşkanlığının Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Kararın Ek-1’de ana başlıklar halinde yer almıştır. (E-kaynak: https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/itip_user_guide_e.htm#6 23.01.2023)
4) Uluslararası Ticari Hizmet, Hizmet İhracatı ve Hizmet İhracatçısı
Hizmet Ticareti Genel Anlaşmasının 1 inci maddesinin 3/b bendinde “hizmetler, resmi makamların yetkileri çerçevesinde sundukları hizmetlerin dışında kalan tüm sektörlerdeki hizmetleri kapsar. 3/c, Resmi makamların yetkileri çerçevesinde sundukları hizmet, ne bir ticari temele dayanan ne de bir ya da daha fazla hizmet sunucusuyla rekabet ederek sunulan hizmet anlamına gelmektedir” şeklinde tanımlanmıştır.
Bu, devletin asli görevleri olarak kabul edilen (adalet, milli, güvenlik vb.) hizmetlerin dışında kalan eğitim, sağlık, ulaştırma, haberleşme gibi hem kamu, hem de özel sektörün yer aldığı hizmet alanlarının hepsinin GATS’a dahil edildiği anlamına gelmektedir. GATS’ ın amacı, bir hizmetin uluslararası ticarete açılması ve bunun için, devlet tarafından yapılan hizmetlerin özel sektöre devredilmesi, önünde yasal bir engel varsa bu engellerin de kaldırılması, bu hizmetlerin yabancı firmalar tarafından da yapılmasıdır.
GATS genel olarak devlet tarafından yapılan kamu hizmetlerinin özel sektöre devrini ve uluslararası ticaretini düzenleyen bir anlaşma olarak tanımlanabilir. GATT ile belirlenen mal ticareti görece basit bir biçimde düzenlenebilirken, GATS ile belirlenen hizmet ticareti oldukça karmaşık bir biçimde düzenlenmektedir. Bunun nedeni, GATS’ın oldukça geniş bir biçimde içine aldığı hizmet türlerinin biçimi, içeriği ve gerektirdiği kapsamlı yasal ve fiziksel altyapı uygulamalarıdır.
GATS’ın kapsamı, yalnızca bir hizmetin yerine getirilmesi, yapılması ile sınırlı değildir. Bu hizmetin yerine getirilebilmesi için gerekli olan tüm ürünlerin üretimi de GATS’ın kapsamı içerisindedir. GATS’in 28 inci maddesinde de (b) “hizmet arzı, bir hizmetin üretim, dağıtım, pazarlama, satış ve teslimini içerir” şeklinde tanımlanmıştır. Bu tanımla, hizmetin tüm iktisadi aşamalarının, Anlaşma kapsamında olduğu belirtilmiştir.
Anlaşmanın imzacılarından olan ülkemizde de, hizmet sektörünü düzenleyen kanunlarda bir çok değişiklik yapılmıştır. Özelleştirme uygulamalarına son yıllarda büyük bir hız verilmiş, yapılan özelleştirmeler telekomünikasyon, ulaşım, eğitim, sağlık, enerji üretimi ve dağıtımı, belediye hizmetleri gibi en kârlı hizmet alanlarında gerçekleşmiştir. Bu alanlar aynı zamanda önemli stratejik hizmet alanlarını oluşturmaktadır.
İhracat denildiği zaman, malların diğer ülkelere satılması, gümrük idaresine sunulması, ihracat beyannamesinin verilmesi, gümrük işlemlerinin yapılması, taşıta yüklenmesi, yurt dışına gönderilmesi, bedelinin aracı banka vasıtasıyla yurda getirilmesi, malların cinsine göre ihracatçının ilgili İhracatçılar Birliğine üye olması vb. işlemler anlaşılır. Hizmet ihracatı denildiği zaman da, bu ve bunlara benzer işlemlerin yapılıp yapılmadığı düşünülür.
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde ve 4458 sayılı Gümrük Kanununda “Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine giren ve çıkan eşyaya ve taşıt araçlarına uygulanacak gümrük kurallarının belirleneceği” hükmünün yer alması, hizmetin tanımlanmaması ve soyut olması nedeniyle, gümrük idaresine sunulması, gümrük işlemlerinin yapılması söz konusu değildir. Hizmetlerin ihracatında kullanılan malların yurtdışı edilmesi halinde, gümrük idarelerine beyan edilir, gümrük işlemleri yapılır. Örnek olarak Türk firmaları tarafından yurt dışında üstlendikleri müteahhitlik işleri ile ilgili olarak, geçici ihraç edilen veya yurt dışından satın alınan makine ve teçhizatın tekrar yurda getirilmesi halinde gümrük işlemleri yapılır. Yine DVD, CD veya başka araçlarla film, bilgi, veri vb. ihracı halinde, söz konusu eşyaların gümrük işlemleri yapılır.
Hizmet ihracatı: Yurt dışında yerleşik kişi veya kuruluşlara yurt içinde ya da yurt dışında yapılan, yurt içinde ya da yurt dışında faydalanılan ve Kararın 1 no’lu ekinde yer alan döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin sunulmalarıdır (5448 sayılı Karar mad. 3-e). Hizmetin milli sınırlar dışındaki gerçek ve tüzel kişilere yapılması, sunulması nedeniyle, serbest bölgelere yapılan hizmet, uluslararası hizmet ticareti kapsamına girmez. Serbest bölgeler milli sınırlar içinde kalmakla birlikte, gümrük işlemlerinin uygulanması bakımından yurt dışı sayılan hallerden sayılmaktadır.
Hizmet ihracatçısı: Hizmet ihracatını gerçekleştiren Türkiye’de yerleşik kişiler veya kuruluşlardır (5448 sayılı Karar mad. 3-d). Hizmet ihracatçısı olabilmek için, Türk vatandaşları işletmeleri adına vergi levhası almaları, işletmeye ait finansal işlemlerini bu vergi numarası ile yapmaları ve Hizmet İhracatçıları Birliğine üye olmaları gerekir.
5) GATS’ne göre Hizmet İhracatı Yöntemleri
GATS’ne göre, hizmet ihracatı dört yöntemle yapılmaktadır. Bu yöntemler, hizmet sunma, sağlama, tedarik ve yararlanma şekillerini ifade eder. Tedarik şekilleri, hizmet yapıldığında hizmet sağlayıcının ve yararlanıcının, her ikisinin de bulunduğu yerlere göre tanımlanır.
a) Sınır ötesi hizmet ihracatı : Taraf bir ülkeden diğer bir ülkede yerleşik kişi veya kuruluşlara, yurt içinde sağlanan ve yurt dışında faydalanılan hizmet sunumunu ifade eder. Hizmeti sunan ve hizmetten yararlanan her iki taraf da kendi ülkesindedir. Mal ticaretinde olduğu gibi, burada da sınırı geçen, hizmettir. Telekomünikasyon suretiyle sunulan hizmetler, uzaktan eğitim, yabancı dil eğitimi, psikolojik destek hizmetleri, piyasa araştırması, istatistiksel analiz, pazarlama konusunda danışmanlık hizmetleri gibi verilen hizmetler örnek olarak gösterilebilir.
b) Yurt dışında ticari varlık oluşturulması yoluyla hizmet ihracatı: Üye ülke hizmet sunucusunun başka bir üye ülkede bir ticari varlık kurması (şirket kurmak, ofis veya şube açmak vb.) suretiyle hizmet sunmasıdır.
Yurtdışında bankalar, sigorta şirketleri, telekomünikasyon şirketleri, tur operatörleri, otel zincirleri ve nakliye şirketleri, inşaat şirketleri tarafından sunulan hizmetler, örnek olarak verilebilir. Bu sunum şekli, esasen hizmetlerin değil, mahiyet itibarıyla doğrudan yatırımların konusudur ve ticari varlık, kurumsal iştirakler, tröstler, ortak girişimler, ortaklıklar, şahıs şirketleri, dernekler, temsilcilikler veya şubeler kurulmasını veya bu tür kuruluşların satın alınmasını içerir. Hizmet ihracının en büyük kısmı, bu yöntemle yapılmaktadır.
c) Yurtdışında Tüketim: Hizmetten yararlanacakların diğer ülkeye giderek, o ülkede hizmeti almasını ifade eder. Firmaların ülkede yabancılara hizmet vermesi ve yararlanıcıların da o ülkede hizmet almasına, yurt dışında hizmet tüketimi denir. Kişiler diğer ülkeye gezi, seyahat, turizm vb. amaçla gider ve sağlanan hizmetten yararlanır. Örneğin ülkemize gelen yabancılara otelcilik, eğitim, tedavi gibi hizmetin verilmesi ve yararlanılması.
Bazı durumlarda ise hizmet alanın yerine, hizmet sunanın ekipmanlarını, hizmet alanın ülkesine göndererek hizmet vermesi de bu yöntemle yapılabilir. Örneğin, gemi veya uçağın bakımı, onarımı, tamir hizmetleri için ekipmanların gönderilmesi. Burada esas olan gerçek kişilerin yanında, tüzel kişiler tarafından da hizmetin verilmesidir.
d) Gerçek kişilerin hareketi: Bir ülke hizmet sunucusu gerçek kişinin diğer bir ülkeye giderek hizmet sunmasıdır. Saha operasyonları için personelini projelere gönderen mühendislik firmaları, başka ülkede bulunan hastaların tedavisi için giden doktorlar, ilgililere hukuki yardımda bulunmak için seyahat eden avukatlar, planlama ve bakım hizmetleri için personelini gönderen sanayi şirketleri tarafından sunulan hizmetler, örnek olarak verilebilir.
6) Hizmet İhracatı Bedelinin Yurda Getirilmesi
Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Karara İlişkin İhracat Bedelleri Hakkında No:2018-32/48 Tebliğe dayanılarak hazırlanan 16.01.2020 tarihli Merkez Bankası İhracat Genelgesinin 22’nci maddesi ile, hizmet ihracatı bedellerinin tamamı ihracatçının serbest kullanımına bırakılan dövizler arasında düzenlenmiştir. Bu nedenle döviz tasarrufu serbesttir. İhracat bedellerinin yurda getirilme ve bir bankaya satılma zorunluğu bulunmamaktadır.
7) Hizmet İhracatı Destekleri
5448 sayılı Cumhurbaşkanlığının Hizmet ihracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Kararı ile,
Eğitim,
Fuarcılık,
Gayrimenkul,
Kültürel ve Yaratıcı Endüstriler,
Lojistik ve Taşımacılık,
Sağlık Turizmi ve Spor Turizmi,
Yönetim Danışmanlığı,
Yeşil Hizmetler,
Diğer Hizmetler,
sektörlerine yönelik hizmet ihracatı desteklerinin sağlanması amaçlanmıştır.
Desteklerden, sektörler itibariyle tanımlanmış olan hizmet ihracatçısı yararlanıcılar ile işbirliği kuruluşları yararlanabilecektir. İşbirliği kuruluşları; Ticaret Bakanlığı tarafından belirlenen kamu kurum ve kuruluşları, sektörel çatı kuruluşları ve hizmet sektörlerindeki diğer kuruluşlardır.
Örnek Olarak Yararlanabilecekler
• Sağlık Turizmi Şirketleri: Sağlık Turizmi aracılık faaliyetlerinde bulunan ve Sağlık Turizmi Yetki Belgesi’ne sahip tüm şirketler.
• Sağlık Kuruluşları: İlgili kamu kurumundan ruhsatlı, Sağlık Turizmi Yetki Belgesi’ne sahip tüm sağlık kuruluşları (Hastaneler, klinikler, tıp merkezleri, bakım merkezleri v.s)
• Bilişim Şirketleri: Yazılım, Mobil Uygulama, Bilgisayar Oyunu, Bilişim Hizmetleri alanında faaliyet gösteren şirketler.
• Film Yapımcısı Şirketler: Kültür ve Turizm Bakanlığından yapımcı belgesi almış film şirketleri.
• Film Dağıtımcısı Şirketler: Türk dizi ve filmlerini yurt dışında dağıtan şirketler.
• Eğitim Kurumu: Türkiye’de yerleşik, Devlet Üniversiteleri, Vakıf Üniversiteleri ve Vakıf Meslek Yüksek Okulları.
• Yönetim Danışmanlığı Şirketi: Yönetim danışmanlığı sektöründe faaliyet gösteren işbirliği kuruluşları,
Listede belirtilen hizmetleri ihraç etmeleri halinde faydalanabilir.
Karar ile, hizmet ihracatında sürdürülebilir artışın sağlanması amacıyla, ihracata yönelik kurumsal kapasite oluşturulmasına ve kapasitenin güçlendirilmesine, yurt dışı pazarlara erişime, pazarda tutundurmaya ve pazar payını arttırmaya yönelik faaliyetlere ilişkin giderlerin, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu (DFİF)’ndan karşılanacağı, destek oran ve miktarlarının yılbaşında yeniden belirleneceği hususları düzenlenmiştir.
5448 Sayılı Karar ile Hizmet Sektörlerine Sağlanan Destekler
1) Acente Komisyon Desteği
2) Akademisyen İstihdam Desteği
3) Bireysel Katılım Desteği
4) Birim Desteği
5) Dublaj veya Altyazı Giderleri Desteği
6) Film Platosu ve Stüdyosu Kullanım Giderleri Desteği
7) Fuar Alanı Yapım Desteği
8) Hasta Yol Desteği
9) HİSER Projesi Desteği
10) İstihdam Desteği
11) Komplikasyon ve Seyahat Sağlık Sigortası Desteği
12) Korsanla Mücadele Giderleri Desteği
13) Milli Katılım Desteği
14) Milli Katılım Organizasyonunu Tanıtım Desteği
15) Milli Katılım Tanıtım Desteği
16) Pazara Giriş Belgeleri Desteği
17) Rapor Desteği
18) Reklam, Tanıtım ve Pazarlama Desteği
19) Sağlık ve Spor Turizmi Sektörlerinin Geliştirilmesi ve Tanıtılması Desteği
20) Sanal Fuar Organizasyon Desteği
21) Sektörel Alım Heyeti ve Sektörel Ticaret Heyeti Programları Desteği
22) Sektörel Nitelikli Uluslararası Yurt İçi Fuar Organizasyon Desteği
23) Tanıtım Heyeti Desteği
24) Tescil ve Koruma Desteği
25) Uluslararası Kuruluşlara Üyelik Desteği
26) Uluslararası Öğrenci Ofisleri Kapasite Geliştirme Desteği
27) Uluslararası Sıralama Desteği
28) Ürün Yerleştirme Desteği
29) Veri Tabanı Üyelik Desteği
30) Yabancı Dil ve Sağlık Turizmi Eğitimi Desteği
31) Yarışma ve Etkinlik Desteği
32) Yurt Dışı Etkinlik Katılım Desteği
33) Yurt Dışı Fuar Organizasyon Desteği
34) Yurt İçi Etkinlik Katılım Desteği
35) Yurt İçi Tanıtım ve Eğitim Desteği
Belirtilen desteklere ilave olarak, Bakanlar Kurulunun 2017/9962 sayılı “İhracatçılara Hususi Damgalı Pasaport Verilmesine İlişkin Esaslar Hakkında Kararı kapsamında, belirli bir limitin üzerinde ihracat yapan firma yöneticilerine, hususi damgalı pasaport (yeşil pasaport) verilmektedir.
8) Hizmet İhracatı Desteği için Başvuru Esasları
Hizmet ihracatçıları ve işbirliği kuruluşları, “Temel Bilgi ve Belgeler”i bir defaya mahsus olmak üzere, belgenin düzenlenme tarihinden itibaren en geç altı ay içinde (Hizmet İhracatçıları Birliği Genel Sekreterliklerine ve Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğüne) incelemeci kuruluşun KEP adresine iletir.
Yapılacak inceleme sonunda destekten yararlanacak yararlanıcı ve ödeme miktarları, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasına bildirilir ve ödeme öncelikle yapılır.
Başvuru ve uygulamaya ilişkin usul ve esaslar, hizmet ihracatçısı yararlanıcılara sağlanan destekler, yararlanma koşulları, sunulacak bilgi ve belgeler, destek başvuru süresi başvuru mercii ve usulü, destek başlangıç tarihi ve yıllık destek üst limitleri, inceleme, ödeme esasları, raporlama, ilave destek oranları, Hedef Ülkeler Listesi, yurt dışı belge onay işlemleri, birim yerinde inceleme işlemleri gibi hususlar, sektör bazında yayımlanan ayrı ayrı Genelgeler ile düzenlenmiştir. GATS’ın şeffaflık kuralı gereğince, üye ülkeler taahhütte bulundukları hizmet sektörlerine ilişkin idari düzenlemelerini, yasalarını Hizmetler Ticareti Konseyine bildirecek ve yabancı hizmet sunucularının da hizmetler ticaretine uygulanan düzenlemelerden haberdar olacaklardır. Bu nedenle Karar ve Genelgeler Ticaret Bakanlığı web sitesinde yayımlanmıştır.
HİZMET TÜRLERİNE GÖRE TİCARETİMİZ
Tablo 1: Hizmet türlerine göre uluslararası 2020-2021 yılları hizmet ticareti (Milyon $)
Hizmet türleri | İhracat | İthalat | Denge | |||
2020 | 2021 | 2020 | 2021 | 2020 | 2021 | |
Toplam | 24.918 | 34.777 | 22.839 | 27.943 | 2.079 | 6.834 |
Başkasına ait fiziksel girdiler için imalat hizmetleri | 286 | 282 | 67 | 159 | 219 | 123 |
Bakım ve onarım hizmetleri | 1.166 | 1.419 | 597 | 694 | 570 | 726 |
Taşımacılık | 16.087 | 24.420 | 7.989 | 10.923 | 8.098 | 13.497 |
Yolcu | 3.391 | 7.072 | 369 | 445 | 3.021 | 6.627 |
Navlun | 9.379 | 12.835 | 6.397 | 8.724 | 2.981 | 4.111 |
Diğer | 3.318 | 4.514 | 1.222 | 1.755 | 2.096 | 2.759 |
Deniz taşımacılığı | 3.897 | 5.461 | 5.092 | 7.372 | -1.195 | -1.911 |
Yolcu | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 |
Navlun | 1.788 | 2.681 | 5.004 | 7.268 | -3.216 | -4.588 |
Diğer | 2.105 | 2.778 | 87 | 103 | 2.018 | 2.675 |
Hava yolu taşımacılığı | 7.089 | 12.651 | 1.760 | 2.309 | 5.328 | 10.342 |
Yolcu | 3.374 | 7.055 | 368 | 444 | 3.006 | 6.611 |
Navlun | 3.120 | 4.604 | 420 | 396 | 2.700 | 4.209 |
Diğer | 594 | 992 | 972 | 1.469 | -378 | -477 |
Diğer taşımacılık modları | 4.963 | 6.167 | 1.110 | 1.202 | 3.853 | 4.966 |
Yolcu | 12 | 15 | 0 | 0 | 12 | 15 |
Navlun | 4.470 | 5.549 | 973 | 1.060 | 3.497 | 4.490 |
Diğer | 481 | 603 | 137 | 142 | 344 | 461 |
Posta ve kurye hizmetleri | 139 | 141 | 26 | 41 | 112 | 100 |
İnşaat | 239 | 260 | 19 | 33 | 220 | 227 |
Yurtdışında verilen inşaat hizmetleri | 236 | 259 | 11 | 5 | 225 | 255 |
Yurtiçinde alınan inşaat hizmetleri | 3 | 0 | 8 | 29 | -5 | -28 |
Sigorta ve emeklilik hizmetleri | 960 | 1.011 | 2.037 | 2.281 | -1.077 | -1.270 |
Doğrudan sigorta | 80 | 75 | 568 | 806 | -488 | -731 |
Reasürans | 839 | 894 | 1.450 | 1.452 | -610 | -558 |
Yardımcı sigorta hizmetleri | 23 | 25 | 13 | 17 | 10 | 8 |
Emeklilik ve standartlaştırılmış garanti hizmetleri | 17 | 17 | 6 | 6 | 12 | 11 |
Finansal hizmetler | 381 | 386 | 605 | 518 | -224 | -131 |
Fikri mülkiyet hakları kullanım ücretleri | 258 | 377 | 2.349 | 2.738 | -2.092 | -2.361 |
Telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri | 2.114 | 2.567 | 3.134 | 3.261 | -1.020 | -694 |
Telekomünikasyon hizmetleri | 324 | 394 | 598 | 589 | -273 | -195 |
Bilgisayar hizmetleri | 1.717 | 2.067 | 2.097 | 2.203 | -380 | -136 |
Bilgi hizmetleri | 73 | 106 | 439 | 469 | -366 | -364 |
Diğer iş hizmetleri | 2.908 | 3.521 | 4.833 | 6.008 | -1.925 | -2.488 |
Araştırma ve geliştirme hizmetleri | 383 | 425 | 231 | 265 | 152 | 160 |
Mesleki hizmetler ve yönetim danışmanlığı hizmetleri | 799 | 914 | 2.182 | 2.854 | -1.382 | -1.940 |
Teknik hizmetler, ticaretle ilgili hizmet ve diğer iş hizmetleri | 1.725 | 2.181 | 2.420 | 2.890 | -695 | -708 |
Kişisel, kültürel ve eğlence hizmetleri | 154 | 193 | 255 | 302 | -101 | -109 |
Görsel-işitsel ve ilgili hizmetler | 92 | 111 | 202 | 245 | -111 | -134 |
Diğer kişisel, kültürel ve eğlence hizmetleri | 62 | 82 | 53 | 57 | 10 | 25 |
Resmi hizmetler (Devlet hizmetleri ) | 365 | 341 | 956 | 1.026 | -590 | -685 |
Hizmet ihracatının önemli bölümünü taşımacılık hizmetleri oluşturmuş ve yapılan ihracat ile 2020 yılında 16 milyar 87 milyon dolar, 2021 yılında %51,8 artışla 24 milyar 420 milyon dolar gelir sağlanmıştır. Telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri ihracatı 2021 yılında bir önceki yıla göre %21,4 artarak 2 milyar 567 milyon dolar, bakım ve onarım hizmetleri 2020 yılına göre %21,7 artarak 1 milyar 419 milyon dolar olmuştur. Yurtdışında inşaat hizmetleri 2020 yılında 236 milyar dolar iken, 2021 yılında 259 milyar dolar olmuş, aynı yıllardaki ithalatın düşük olması nedeniyle lehe kazanç vermiştir.
2021 yılında toplam 34 milyar 777 milyon dolar hizmet ihracatına karşılık 27 milyar 943 milyon dolar ithalat olmuş, 6 milyar 834 milyon dolar gelir elde edilmiştir.
Taşımacılığın toplam ithalat içindeki payı 2020 yılında %35 iken 2021 yılında %39,1, ikinci sırada yer alan “diğer iş hizmetleri “nin payı ise 2020 yılında %21,2 iken 2021’de %21,5 yükselmiştir. Hizmet ithalatındaki payı 2020 yılında %14 olan “telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri” sektörü, 2021 yılında %11,7 oran ile üçüncü sırada yer almıştır.
Tablo 2: En çok hizmet ihracatı ve ithalatı yapılan 20 ülke (2020-2021 yılı) (Milyon $)
İhracat | İthalat | ||||
Ülkeler | 2020 | 2021 | Ülkeler | 2020 | 2021 |
Toplam | 24 918 | 34 777 | Toplam | 22 839 | 27 944 |
ABD | 2 390 | 3 770 | ABD | 1 876 | 2 387 |
Almanya | 2 802 | 4 130 | Almanya | 2 313 | 2 414 |
Azerbaycan | 268 | 377 | Belçika | 664 | 736 |
Belçika | 425 | 596 | Birleşik Arap Emirlikleri | 393 | 492 |
Birleşik Arap Emirlikleri | 550 | 796 | Birleşik Krallık | 1 776 | 1 963 |
Birleşik Krallık | 1 432 | 1 900 | Çin | 407 | 457 |
Çin | 442 | 583 | Diğerleri | 5 636 | 7 196 |
Danimarka | 349 | 407 | Fransa | 1 099 | 1 148 |
Fransa | 939 | 1 178 | Güney Kore | 189 | 339 |
Hollanda | 1 063 | 912 | Hollanda | 878 | 1 013 |
Irak | 987 | 1 654 | Hong Kong | 391 | 739 |
İrlanda | 621 | 893 | İrlanda | 2 278 | 2 962 |
İspanya | 498 | 659 | İspanya | 365 | 500 |
İsrail | 346 | 592 | İsviçre | 742 | 580 |
İsviçre | 836 | 1 182 | İtalya | 656 | 750 |
İtalya | 803 | 966 | Japonya | 202 | 369 |
Özbekistan | 273 | 417 | Liberya | 749 | 1 033 |
Romanya | 332 | 445 | Malta | 523 | 689 |
Rusya | 829 | 1 138 | Marşal Adaları | 441 | 552 |
Ukrayna | 318 | 584 | Panama | 838 | 1 042 |
Diğerleri | 8 414 | 11 599 | Rusya Federasyonu | 423 | 583 |
2021 yılında %11,9 ile Almanya’ya 4.130 milyar, ikinci sırada %10,8 ile Amerika Birleşik Devletlerine 3.770 milyar, üçüncü sırada ise %5,5’i ile Birleşik Krallık’a 1.900 milyar dolar hizmet ihracatı yapılmış, toplam ihracatın %28,17’sini oluşturmuştur. Daha sonra %3 oranlarda Irak, İsviçre, Fransa ve Rusya’ ya hizmet ihracatı yapılmıştır.
2021 yılında İrlanda’dan 2.962 milyar dolar, Almanya’dan 2.414 milyar dolar ve Amerika’dan 2.387 milyar dolar ithalat yapılmış, ithalatın %10,6′ sını İrlanda, %8,6’sını Almanya, %8,5′ sını Amerika oluşturmuştur. Birleşik Krallık’tan 1.963 milyar dolar, Fransa’dan 1.148 milyar dolar, Hollanda’dan 1.013 milyar dolar, Panama’dan 1.042 milyar dolar hizmet ithalatı yapılmıştır.
Tablo 3: Ülke gruplarına göre 2020-2021 yılı hizmet ticareti (Milyon $)
Ülke grupları | İhracat | İthalat | Denge | |||
2020 | 2021 | 2020 | 2021 | 2020 | 2021 | |
Avrupa Birliği | 9.705 | 12.688 | 10.420 | 12.164 | – 715 | 525 |
Diğer Avrupa | 3.916 | 5.614 | 3.259 | 3.562 | 657 | 2.052 |
Kuzey Afrika | 653 | 1.072 | 148 | 213 | 505 | 859 |
Diğer Afrika | 822 | 1.264 | 1.014 | 1.330 | – 191 | – 66 |
Kuzey Amerika | 2.555 | 4.059 | 1.950 | 2.515 | 605 | 1.544 |
Orta Amerika | 305 | 446 | 1.137 | 1.349 | – 833 | – 902 |
Güney Amerika | 231 | 450 | 47 | 143 | 183 | 308 |
Yakın ve Orta Doğu | 3.334 | 4.713 | 883 | 1.168 | 2.451 | 3.545 |
Diğer Asya | 2.893 | 3.874 | 1.881 | 2.918 | 1.012 | 956 |
Avustralya ve Yeni Zelanda | 270 | 387 | 548 | 715 | – 278 | – 328 |
Uluslararası Kuruluşlar | 51 | 40 | 0 | 0 | 51 | 40 |
Belirlenemeyen Ülke ve Bölgeler | 184 | 170 | 1.551 | 1.867 | – 1.368 | -1.697 |
TOPLAM | 24.918 | 34.777 | 22.839 | 27.944 | ||
Seçilmiş ülke grupları | ||||||
OECD Ülkeleri | 14.624 | 20.112 | 14.669 | 17.156 | – 46 | 2.956 |
EFTA Ülkeleri | 912 | 1.298 | 837 | 719 | 76 | 579 |
Karadeniz Ekonomik İşbirliği | 2.534 | 3.602 | 1.052 | 1.413 | 1.482 | 2.188 |
Ekonomik İşbirliği Teşkilatı | 1.415 | 2.028 | 224 | 423 | 1.190 | 1.605 |
Bağımsız Devletler Topluluğu | 2.256 | 3.276 | 667 | 965 | 1.589 | 2.311 |
Türk Cumhuriyetleri | 998 | 1.377 | 132 | 232 | 866 | 1.145 |
İslam İşbirliği Teşkilatı | 5.292 | 7.701 | 1.334 | 1.877 | 3.957 | 5.824 |
D-8 Gelişen Sekiz Ülke | 796 | 1.329 | 191 | 358 | 606 | 970 |
Türkiye İstatistik Kurumu 2021 yılı Uluslararası Hizmet Ticareti İstatistiklerine göre (seyahat hariç), ülkemizin toplam hizmet ihracatı 34.777 milyon dolar olmuş ve bunun 18.302 doları yani %52.6 ile Avrupa Birliği ülkelerine, 4.713 milyon doları Yakın ve Orta Doğu ülkelerine, 3.874 milyon doları Diğer Asya ülkelerine ve 4.955 milyon doları da Amerika’ya yapılmıştır.
Toplam hizmet ithalatı ise 2021 yılında 27.944 milyon dolar olmuş ve bunun 15.726 milyon doları, yani %56,7’i Avrupa Birliği ülkelerinden yapılmıştır.
Tablo 4: Avrupa Birliği üyesi 27 ülkenin Euro Bölgesine 2020 ve 2021 yıllarındaki uluslararası hizmet ticareti (Milyon €)
2020 | 2021 | ||
Kredi kartı | Başkalarının sahip olduğu fiziksel girdiler üzerinde üretim hizmetleri | 25.716,2 | 28.902,2 |
Kredi kartı | Bakım ve onarım hizmetleri | 18.221,0 | 17.977,8 |
Kredi kartı | Ulaşım | 155.507,4 | 211.101,6 |
Kredi kartı | Seyahat | 54.361,4 | 64.441,8 |
Kredi kartı | İnşaat | 10.212,4 | 9.728,6 |
Kredi kartı | Sigorta ve emeklilik hizmetleri | 22.633,8 | 26.733,8 |
Kredi kartı | Finansal hizmetler | 80.277,7 | 88.278,2 |
Kredi kartı | Fikri mülkiyetin kullanımına ilişkin hizmetler | 80.643,3 | 98.372,5 |
Kredi kartı | Telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri | 186.258,6 | 220.820,8 |
Kredi kartı | Diğer ticari hizmetler | 254.097,3 | 265.468,5 |
Kredi kartı | Kişisel, kültürel ve eğlence hizmetleri | 13.149,5 | 15.409,5 |
Kredi kartı | Devlet malları ve hizmetleri | 7.422,1 | 6.580,5 |
Hizmetler Toplamı (Kredi kartı) | 919.106,3 | 1.067.147,2 | |
Debit kartı | Başkalarının sahip olduğu fiziksel girdiler üzerinde üretim hizmetleri | 18.685,6 | 20.160,4 |
Debit kartı | Bakım ve onarım hizmetleri | 13.999,5 | 13.864,1 |
Debit kartı | Ulaşım | 127.890,6 | 166.130,0 |
Debit kartı | Seyahat | 42.346,9 | 45.315,5 |
Debit kartı | İnşaat | 5.854,4 | 5.908,6 |
Debit kartı | Sigorta ve emeklilik hizmetleri | 21.145,7 | 25.642,6 |
Debit kartı | Finansal hizmetler | 70.904,3 | 82.707,9 |
Debit kartı | Fikri mülkiyetin kullanımına ilişkin hizmetler | 138.425,0 | 170.912,1 |
Debit kartı | Telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri | 82.966,8 | 87.853,0 |
Debit kartı | Diğer ticari hizmetler | 374.597,7 | 314.564,5 |
Debit kartı | Kişisel, kültürel ve eğlence hizmetleri | 9.279,5 | 9.554,1 |
Debit kartı | Devlet malları ve hizmetleri | 3.730,9 | 3.060,6 |
Hizmetler Toplamı (Debit kartı) | 909.692,9 | 944.867,5 |
Avrupa Birliği üyesi ülkelerin aralarındaki 2021 yılı hizmet ihracatlarının en yükseğini diğer hizmetler, telekomünikasyon, bilgisayar, bilgi hizmetleri, ulaşım ve fikri mülkiyet haklarının kullanımına ilişkin hizmet ticareti oluşturmuştur.
2021 yılında diğer hizmetler ticareti kredi kartı ile 265.468,5 milyon, debit kart ile 314.564,5 milyon, telekomünikasyon, bilgisayar, bilgi hizmetler ticareti kredi kartı ile 220.820,8 milyon, debit kart ile 87.853,0 milyon, ulaşım hizmetleri ticareti kredi kartı ile 211.101,6 milyon, debit kart ile 166.130,0 milyon, fikri mülkiyetin kullanımı hizmetler ticareti kredi kartı ile 98.372,5 milyon, debit kart ile170.912,1 milyon euro olmuştur.
Tablo 5: Seçilen Hizmetlerde Uluslararası Ticaret İçin En Yüksek Göreli Uzmanlık Oranları, 2021
(%, ortalama = 100) | İhracat için en yüksek göreceli uzmanlık | İthalat için en yüksek göreceli uzmanlık | ||
Avrupa Birliği | İmalat hizmetleri | 188 | Fikri mülkiyet kullanımı | 151 |
Avustralya | Kişisel, Kültürel ve Rekreasyonel Hizmetler | 720 | Devlet Mal ve Hizmetleri | 238 |
Brezilya | Bakım ve Onarım Hizmetleri | 212 | Devlet Mal ve Hizmetleri | 221 |
Kanada | Kişisel, Kültürel ve Rekreasyonel Hizmetler | 294 | Kişisel, Kültürel ve Rekreasyonel Hizmetler | 189 |
Çin | İnşaat hizmetleri | 296 | Seyahat Hizmetleri | 258 |
Hong Kong | Finansal hizmetler | 276 | İmalat hizmetleri | 1.076 |
Hindistan | Telekomlar, Bilgisayar ve Bilgi Hizmetleri | 326 | İnşaat hizmetleri | 177 |
Japonya | İnşaat hizmetleri | 318 | İnşaat hizmetleri | 222 |
Meksika | Seyahat Hizmetleri | 985 | Sigorta ve Emeklilik Hizmetleri | 383 |
Rusya | İnşaat hizmetleri | 672 | İnşaat hizmetleri | 753 |
Singapur | Bakım ve Onarım Hizmetleri | 214 | İmalat hizmetleri | 221 |
Güney Afrika | Seyahat Hizmetleri | 314 | Telekomlar, Bilgisayar ve Bilgi Hizmetleri | 266 |
Güney Kore | İnşaat hizmetleri | 314 | İmalat hizmetleri | 407 |
Türkiye | Seyahat Hizmetleri | 486 | Devlet Mal ve Hizmetleri | 227 |
Birleşik Krallık | Sigorta ve Emeklilik Hizmetleri | 251 | İnşaat hizmetleri | 169 |
Amerika Birleşik Devletleri | Devlet Mal ve Hizmetleri | 260 | Devlet Mal ve Hizmetleri | 326 |
Lüksemburg merkezli Avrupa Birliği İstatistik Ofisi Eurostat tarafından 2021 yılı için, tablo:5’ te, ülkelerin 12 hizmet kategorisi arasında uzmanlaşma oranları yayımlanmış, bu oranın, seçilen ülkelerdeki hizmet ticareti toplamının eşdeğer payıyla karşılaştırılarak hesaplandığı, sonucun yüzde olarak ifade edildiği, 100’den büyük bir değerin, söz konusu ülkenin o sektörde görece uzmanlaştığını, 100’ün altındaki bir değer ise görece uzmanlaşmadığını gösterdiği belirtilmiştir.
2021 yılında Avrupa Birliğinin imalat hizmeti ihracat uzmanlık oranı %188, fikri mülkiyet hakları ithalat uzmanlık oranı %151 olmuştur. Çin, inşaat hizmetleri ihracatında, Hong Kong finansal hizmetler ihracatında, Hindistan telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetleri ihracatında, Meksika, Türkiye ve Güney Afrika seyahat hizmetleri, Birleşik Krallık sigorta ve emeklilik hizmetleri ihracatında uzmanlaşmıştır.
Ülkemizin seyahat hizmetlerindeki uzmanlaşma oranı %486 olarak belirtilmiştir. Tablo 1’ den de görüleceği üzere, 24.420 milyon dolar taşımacılık sektörünün 14.144 milyon dolarlık kısmını seyahat (yolcu taşımacılığı) hizmetlerinin oluşturduğu, ülkemiz verileri dikkate alındığında, 2021 yılı toplam 34.777 milyon dolar toplam ihracata oranının %407 olduğu ve ihracatın önemli bir bölümünü oluşturduğu görülmektedir.
SONUÇ
2021 yılı Dünya Bankası verilerine göre ülkemizin nüfusunun 85 milyon, gayri safi milli gelirinin 836.3 milyar dolar, kişi başına gayri safi milli gelirin ortalama 9.830 dolar, T.C Merkez Bankası verilerine göre 2021 Ocak-Ekim ayı itibariyle dış borçlarının anapara 50.273 milyon, faizin 10.944 milyon dolar, 2023 yılı Ocak ayında dış ticaret açığının 14.366 milyon dolar olduğu dikkate alındığında, sadece taşımacılık sektörü ile değil, eğitim, turizm, imalat, kişisel, kültürel ve rekreasyonel hizmetler, bakım ve onarım hizmetleri, inşaat, telekomünikasyon, bilgisayar ve bilgi hizmetlerinde de önemli gelir elde edilmelidir. Ülkemiz, sahip olduğu doğa, tarihi güzellikler ve avantajlar nedeniyle (turizm, inşaat, sağlık, vb.) uygun hizmet sektörlerinde uzmanlaşabilir ve uluslararası hizmet ticaretindeki payları artırabilir.
Hizmetin iç pazarda veya diğer ülkelerde kaliteli ve başarılı olması için, öncelikle uzman personele ihtiyaç vardır. Apple’ın, üretiminin bir kısmını Çin’den Hindistan’a çekmesi, Hindistan’ın Çin’in alternatifi olması, bunun hem Hindistan hem de Çin ekonomisinde büyük bir ekonomik etkiyi yaratması, nitelikli işgücüne sahip hizmetler sektörünün önemini anlatmanın en kolay örneğidir. Her sektörün, üretimin temelinde işgücü, emek vardır.
Nitelikli işgücü ile sunulan kaliteli hizmet, uluslararası hizmet ticaretinde her zaman rekabet etme gücüne sahip olur, piyasa payını korur ve beklenilen faydayı sağlar. Örnek olarak Covid-19 aşısını geliştiren BioNTech şirketi üretim ve AR-GE projelerinde, Almanya’ya önemli gelir sağlamıştır. Hizmetin, anlık üretilen, sağlanan, üretildiği, sağlandığı anda tüketilen, depolanamayan ve devamlılık arz eden özellikleri nedeniyle, eğitim, sağlık, turizm, seyahat gibi sektörlerden önemli ihracat geliri sağlanır. Bisiklete binmek gibi, bir süre pedal çevirmeden gidilebilir ama yine ihtiyaç nedeniyle pedal gerekecektir.
Hizmetler sektörü ile uluslararası piyasalardan gelir elde etmek için, öncelikle eğitim ve kişilerin aydınlanmasından başlamak gerekir. Kişiler bilinçlenir, iyi eğitilir ve yönlendirilirse, bakış açıları ve değer yargıları değişir, çalışır, üretir ve yaşam kalitesi yükselir. “Keten, gömlek olmaz dokutmayınca, evlat alim olmaz okutmayınca” atasözü uyarınca eğitime önem vermek, Farabi’nin “uzun konuşanı, kısa dinlemek lazım” sözündeki gibi çok konuşmak yerine çalışmak, gelişmek gerekir.
Korona virüs (COVID-19), ilk olarak Kasım 2019 ayında Çin’in Vuhan Eyaleti’nde solunum yolu belirtileri ile başlamış ve tüm dünyayı kısa sürede derinden etkilemiştir. Ekonomileri zayıf ülkeler daha çok etkilenirken, güçlü ülkeler her türlü önlemleri almaları nedeniyle, bunlara oranla daha az etkilenmişlerdir. Bu husus, Konfüçyüs’ün “Eğer doğru yönetirsen; kimse doğru olmamaya cesaret edemez” sözünde olduğu gibi, hizmet sektörünün de doğru yönetilmesi, gereken önemin verilmesi, desteklenmesi gerektiğinin önemini göstermiştir.
KAYNAKÇA
SEYİDOĞLU Halil (1986), Uluslararası İktisat, Geliştirilmiş 5. Basım, Turhan Kitabevi, Ankara.
ÜNSAL M. Erdal (2009), Makro İktisat, 8. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara
ÜNSAL M. Erdal (2016), İktisadi Büyüme, 2. Baskı, BB101 Yayınları, Ankara
TOPRAK Metin, ÇATALBAŞ Nazım (2019) Türkiye Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3860 Eskişehir
KEPENEK Yakup, YENTÜRK Nurhan (2001) Türkiye Ekonomisi, Remzi Kitabevi, 12. Basım, İstanbul
YELDAN Erinç (2001) Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi, İletişim Yayınları, 3. Baskı, İstanbul
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Hizmet-Ticareti-Istatistikleri-2021-45815 ( 13.01.2023)
https://semrabayraktar.blogspot.com/2012/07/gats-hizmet-sektorunde-serbestlik.html (11.01.2023)
https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/serv_e.htm ( 15.01.2023)
https://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/who_we_are_e.htm ( 15.01.2023)
https://www.istemiparman.com.tr/hizmet-ticareti-genel-anlasmasi/ ( 10.01.2023)
https://pdfslide.net/documents/wto-report.html?page=1 ( 12.01.2023)
https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/gatsqa_e.htm ( 11.01.2023)
https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/gatt47.pdf ( 11.01.2023)
https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/10946/0/04pdf.pdf ( 11.01.2023)
https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/itip_user_guide_e.htm#6 23.01.2023)
http://wdi.worldbank.org/table/WV.1 (10.01.2023)
ÜNLÜÖNEN Özgür, https://www.dersteknik.com/2011/05/turkiyede-egitim-ve-gats.html?ysclid=ldfy5x2un6938522689 (28.01.2023)
1983 yılında başlamış olduğu Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinden 1987 yılında mezun olmuştur. 1988 yılında Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi Anabilim Dalında Yüksek Lisans yapmıştır. 24.06.1993 tarihinde Maliye ve Gümrük Bakanlığı Müfettiş Yardımcılığı sınavını derece ile kazanarak Gümrük Müfettiş Yrd. olarak çalışmaya başlamış, daha sonra sırasıyla Gümrük Müfettişi ve Gümrük Başmüfettişi ünvanları ile kariyerine devam etmiştir. 2005 yılında bir yıl İngiltere’de “İngiltere Gümrüklerinde Uygulanmakta Olan Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimlerinin Türkiye’deki İşleyişi ile Karşılaştırılması” konusunda araştırma ve inceleme yapmıştır. 2006 ve 2007 yıllarında Gümrük Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı (vekaleten) ile Yardımcılığı görevlerinde bulunmuştur. İngilizce bilmektedir.
Ticaret Uzmanları Derneği (TİUD), Ticaret Uzmanları ile Uzman Yardımcılarının dayanışma ve birlikteliğini geliştirmeyi, ortak hak ve menfaatlerini korumayı, mesleki, sosyal ve kültürel gelişimlerine katkıda bulunmayı amaçlayan bir sivil toplum kuruluşudur.